Proiectele de HOTĂRÂRE A GUVERNULUI privind aprobarea Contractului de activitate a CNCF CFR SA, respectiv pentru aprobarea contractelor de servicii publice pentru perioada 2016 – 2020 în transportul feroviar public de călători

Pe site-ul Ministerului Transporturilor astăzi 29.02.2016 au fost publicate pe Transparența decizională spre consultare publică, proiectul de HOTĂRÂREA GUVERNULUI privind aprobarea Contractului de activitate a Companiei Naţionale de Căi Ferate „C.F.R.” – S.A. pentru perioada 2016-2020, respectiv proiectul de HOTĂRÂRE A GUVERNULUI pentru aprobarea contractelor de servicii publice pentru perioada 2016 – 2020 în transportul feroviar public de călători.

Vezi aici: Proiectul de HOTĂRÂRE A GUVERNULUI privind aprobarea Contractului de activitate a Companiei Naţionale de Căi Ferate „C.F.R.” – S.A. pentru perioada 2016-2020

Vezi aici: Proiectul de HOTĂRÂRE A GUVERNULUI pentru aprobarea contractelor de servicii publice pentru perioada 2016 – 2020 în transportul feroviar public de călători

SHARE

19 Responses

  1. ,, Senatul a decis, luni, ca militarii, polițiștii și funcționarii publici cu statut special, cu vechime de cel puțin 25 de ani, să beneficieze, la împlinirea vârstei prevăzute de lege, de pensie de serviciu în cuantum de 80% din salariu, precum și plafonarea pensiei la cuantumul de 100% din baza de calcul.
    Senatorii au modificat astfel Ordonanța de urgentă a Guvernului nr.57/2015 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice în anul 2016, prorogarea unor termene, precum și unele măsuri fiscal-bugetar și au aprobat raportul comisiei de buget cu 92 voturi pentru, 2 împotrivă și 3 abținere.
    Potrivit celor adoptate, “militarii, polițiștii și funcționarii publici cu statut special, cu vechime cumulată (…) de cel puțin 25 de ani, beneficiază, la împlinirea vârstei prevăzute de lege, de pensie de serviciu, în cuantum de 80% din salariu. Pensia militară de stat stabilită, recalculată, actualizată potrivit dispozițiilor legale în vigoare, inclusiv prin aplicarea prevederilor din legea privind statutul cadrelor militare, nu poate depăși cuantumul de sută la sută din baza de calcul (…) utilizată la stabilirea, recalcularea, actualizarea pensiei.
    Reprezentantul Guvernului a susținut ordonanța, fără amendamentele comisiei.
    În decembrie 2015, Guvernul a aprobat ordonanța de urgență prin care se modifica, între altele, Legea 223/2015 privind pensiile militare de stat, astfel încât la stabilirea bazei de calcul folosită în cazul pensiilor militare de stat să fie luate în considerare doar salariile lunare brute realizate, fără includerea sporurilor și a altor drepturi bănești de care beneficiază militarii, polițiștii și funcționarii publici cu statut special.
    Ordonanța mai stabilea că militarii, polițiștii și funcționarii publici cu statut special, cu vechime cumulată (…) de cel puțin 25 de ani, vor beneficia, la împlinirea vârstei prevăzute de lege, de pensie de serviciu, în cuantum de 65% din baza de calcul.
    Ministrul Apărării Naționale, Mihnea Motoc, a justificat atunci ordonanța de urgență prin faptul că Legea 223/2015 privind pensiile militare de stat nu era funcțională din cauza unor “anumite contradicții” și a fost nevoie de găsirea unei formule “juste, aplicabile și raționale” care va produce o creștere a acestora.
    AGERPRES/(AS — autor: Alina Novăceanu, editor: Florin Marin, editor online: Simona Aruștei) ,, .
    Citiți mai mult pe :
    http://www.google.ro/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwi_6v__lsLLAhWmPZoKHVbiCbgQqQIIHjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.agerpres.ro%2Fpolitica%2F2016%2F03%2F14%2Fsenat-pensiile-de-serviciu-ale-militarilor-politistilor-80-din-salariu-18-22-20&usg=AFQjCNHCnylxBNWiaiY2vME-BDBv3816Nw&bvm=bv.116636494,d.bGs

  2. ,, În data de 23.04.2016, de Ziua Feroviarului, între orele 10:00-13:00, Federația Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România (FSTFR), organizație sindicală care reprezintă 85% din mecanicii de locomotive și automotor de la CFR Călători, dar și alți salariați din Ramura Tracțiune, Ramura Comercial, Ramura Vagoane și TESA de la CFR Călători, precum și Alianța Nafională Sindicală Feroviară (ANSF), împreună cu Confederația Sindicală Națională Meridian (CSN Meridian) organizează un MITING la Ministerul Transporturilor, în Parcul Gării de Nord, informează un comunicat al acestor sindicate feroviare.
    La manifestație se preconizează că vor participa circa 600 de persoane.
    Acțiunea de protest este determinată de:
    • nemulțumirea că nici acum, după 26 de ani de la evenimentele din decembrie 1989, nu este aprobată LEGEA privind statutul personalului feroviar;
    • nemulțumiri din cauza subfinanțării permanente a sistemului feroviar de stat;
    • neasigurarea de către Guvernul României a compensațiilor reale de transport la CFR Călători;
    • lipsa cronică a investițiilor pentru achiziționarea de vagoane, automotoare și rame electrice noi;
    • impozitarea permislor pentru membrii familiilor personalului feroviar. ,, .

    Citiți mai mult pe :
    http://www.feroviarul.ro/sindicate/a-fost-anuntat-primul-miting-feroviar-din-anul-2016

  3. Pentru informarea corectă a cititorilor site-ului http://www.fstf.ro vă aducem la cunoștință că în ultimii 2 ani ( în 2014 și în 2015 ) au absolvit la CENAFER cursul de mecanici de locomotivă ( de 1250 ore ) un număr de 635 persoane și mai sunt înscrieri de la 765 persoane pentru cursul de mecanic de locomotivă la CENAFER .
    În concluzie în prezent sunt 635 persoane ce au absolvit la CENAFER cursul de mecanici de locomotivă ce vor să se angajeze în sistemul feroviar și mai sunt 765 persoane ce și au depus cereri de înscrieri pentru cursul de mecanic de locomotivă la CENAFER cu precizarea că dacă se vor mai angaja formatori și evaluatori la CENAFER ar exista posibilitatea începerii unei noi școli de mecanici de locomotivă la CENAFER București cel mai devreme sfârșitul lunii august 2016.
    Referitor la angajări există informații că METROREX ar fi anunțat că dorește începerea unei noi școli de mecanici de locomotivă la CENAFER București cu personal selectat din salariații METROREX …

  4. ,, Caile Ferate Egiptene si producatorul spaniol de material rulant Talgo au semnat un Memorandum de Cooperare. Potrivit acestuia, Compania de Cai Ferate din Egipt va coopera cu Talgo in vederea construirii unei unitati de productie pentru sisteme mobile integrate si noi linii de mare viteza. Memorandumul a fost semnat la Cairo de catre Ahmed Hamed, presedintele Cailor Ferate Egiptene si Carlos Palacio Oriol, presedintele companiei Talgo.
    Cel mai nou vehicul produs de catre Talgo, AVRIL (Alta Velocidad Rueda Independiente ,, .
    Citiți mai mult pe :
    http://clubferoviar.ro/talgo-si-caile-ferate-egiptene-semneaza-acord-de-cooperare/

  5. După război mulți viteji se arată.
    După două luni si mai bine, de când ANSF, FSTFR, prin Președintele Maxim Rodrigo, a sesizat Ministerul Transporturilor, de inexistența Contractului de Prestări Servicii ( compensarea biletelor CFR, gratuități de tot felul conform legilor în viguare), se trezește și FNFMC să protesteze.
    http://www.feroviarul.ro/sindicate/ce-mai-fac-sindicatele-feroviare
    Prin acest site, puteți să judecați singuri cine va reprezenta și cine mimează.

  6. ,, Instituită inițial prin HCM 181/1952, cu denumirea de “Ziua Feroviarilor din Republica Populară Romînă” (sic!) și sărbătorită la 16 februarie. Denumirea a fost schimbată în “Ziua Ceferiștilor” prin HCM nr. 205/1953. În 1994, data sărbătorii a fost stabilită pentru ultima duminică din octombrie,[12], data actuală fiind stabilită în 1999[13], cf. Hotărârea de Guvern nr. 300 din 15 aprilie 1999, revenindu-se și la denumirea inițială de “Ziua Feroviarilor”, datorită apariției mai multor operatori feroviari în România, având denumiri care nu mai erau legate de inițialele C.F.R. ,, .
    Citiți mai mult pe :
    https://www.google.ro/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=5&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjJtqXKz7HLAhUMLZoKHTgQA8YQFgg0MAQ&url=https%3A%2F%2Fro.wikipedia.org%2Fwiki%2FS%25C4%2583rb%25C4%2583tori_publice_%25C3%25AEn_Rom%25C3%25A2nia&usg=AFQjCNHjUXrkU5Biu7A9b_Ol2wwN1BKFww&bvm=bv.116274245,d.bGs

  7. ,, URMARILE MITINGULUI DIN 6 MARTIE 2016
    – Multumiri, asteptari, propuneri –
    Presedintele, Biroul Operativ Central si Comitetul Director al S.C.M.D. aduc pe aceasta cale multumiri tuturor participantilor, membri si nemembri ai Consiliului National al Societatii Civile (CNSC) la demonstratia de vointa din Piata Victoriei, care a exprimat cu exactitate pozitia societatii civile romanesti. Se cuvin, de asemenea, aduse multumiri camarazilor care au manifestat in paralel la Timisoara si in Piata Universitatii din Capitala.
    Presedintele C.N.S.C.
    Col. (r) dr. Mircea DOGARU ,, .

  8. ,, Preşedintele Iranian Hassan Rouhani a declarat că România ar putea beneficia în urma realizării coridorului de transport Nord-Sud.
    „Dezvoltarea coridoarelor feroviare este foarte importantă pentru Iran”, a declarat Hassan Rouhani, în cadrul unei întâlniri cu Ministrul român al Afacerilor Externe, Lazăr Comănescu, în Teheran. După conectarea reţelei feroviare iraniene cu Azerbaijan, România poate juca un rol cheie în îmbunătăţirea relaţiilor economice pe coridorul feroviar, a adăugat Rouhani. La rândul său, ministrul român a subliniat politica ţării sale de consolidare a cooperării cu Iranul în domeniul diplomatic,economic, cultural, ştiinţific şi tehnologic.
    Coridorul Nord-Sud va conecta nordul Europei de Asia de Sud-Est. În februarie, Preşedintele Iranian a declarat că reţelele feroviare din Iran şi Ayerbaijan vor fi conectate până la sfârşitul lui 2016. ,, .
    http://www3.conectoo.ro/aero-new/ClickService/X0ZBU1Q5NzM5MDcwKzg2ODYyNTMrNzEyMTcrODI2NTAwNTcr

  9. ,, Ziua feroviarului – sărbătoarea tuturor

    În or. Basarabeasca, -pentru lucrătorii din acest domeniu , ziua feroviarului nu este o simplă sărbătoare profesională. Această zi este importantă pentru toţi orăşenii, deoarece de calea ferată depinde starea economică atît a oraşului cît şi a raionului.
    Iurii ASTAHOV, locuitor or. Basarabeasca
    -Calea ferată va reînvia şi va fi cea mai minunată întreprindere din Basarabeasca.
    Basarabeasca şi calea ferată sunt de nedespărţit.
    Mai mult de jumătate din populaţia aptă de muncă munceşte la întreprinderile nodului de cale ferată . Această profesie deseori este transmisă din generaţie în generaţie.
    Boris PROCUPEŢ, şeful depoului de locomotive
    • Tata ,bunicul şi toate rudele mele şi-au dat, şi-şi dau viaţa căii ferate. Copilăria mea s-a petrecut lîngă calea ferată şi eu deasemenea le voi urma calea.
    De nodul de cale ferată este legată întreaga istorie a or. Basarabeasca. În prezent , aici trăiesc nepoţii şi strănepoţii celora care au stat la întemeierea lui
    Victor SAVRAŢCHII, profesor LT N. Gogoli
    • Bunicul meu a participat la construcţia segmentului de cale ferată Acherman- Bolgrad.. Tatăl meu toată viaţa a lucrat la calea ferată din care cauză nu a avut posibilitatea să participe la cel de al doi-lea război mondial.
    Reprezentanţii Întreprinderii de stat calea ferată a Moldovei, precum şi ai administraţiei publice locale au adresat mesaje de felicitare tuturor feroviarilor.
    Nicolai CHENDIGHILEAN, preşedintele r. Basarabeascsa
    -Nodul de cale ferată mereu a fost mîndria noastră, deoarece el aduce un aport financiar deosebit la formarea bugetului orăşenesc şi raional.
    Victior MANOLI, director nodul de cale ferată Basarabeasca
    • Renaşterea nodului de cale ferată va avea loc concomitent cu modernizarea căii ferate. Se negociază cu banca europeană şi cu o companie chineză Avic , care doresc să investească în infrastructura şi materialul rulant.
    Ivan ANTOCI, director interimar ÎS Calea ferată a Moldovei.
    • Tot volumul de mărfuri care tranzitează teritoriul Moldovei, între Ucraina și Romînia, trece prin nodul de cale ferată Basarabeasca. Vom contribui prin diferite modalități ca acest nod să se dezvolte.
    Ivan Antoci,ca argument la cuvintele sale a adăugat vestea că de la 1 augiust, salariile feroviarilor vor fi mărite cu 15%. Noutatea a fost întimpinată cu aplauze.. Buna dispoziţie a sărbătoriţilor a fost întreţinută de artiştii locali. Oaspetele special al acestei sărbători a fost renumita interpretă moldoveană Natalia Gordienco ,, .
    Citiți mai mult pe :
    http://www.google.ro/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=7&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjuwduHkq7LAhWFJJoKHXftC0QQFgg_MAY&url=http%3A%2F%2Fbas-tv.md%2Fro%2Fcontent%2Fziua-feroviarului-sarbatoarea-tuturor&usg=AFQjCNHnyB4QTZqCEYL-d6DpqXt4U7mNGw&bvm=bv.116274245,d.bGs

  10. Anul acesta CFR-iștii reprezentați de Alianța Națională Sindicală Feroviară (ANSF ) vor să protesteze în Parcul din fața Ministerului Transporturilor de Ziua Feroviarului pentru lipsa strategiilor pe termen lung la Calea Ferată Română pentru modernizarea infrastructurii feroviare și pentru schimbarea materialului rulant existent cu material rulant nou pentru SNTFC,,CFR Călători,,SA , pentru aprobarea STATULUI FEROVIARULUI etc.
    CFR-iștii au protestat și în anii anteriori :
    ,,De Ziua Feroviarului, CFR-iştii au oprit două ore trenurile în gară în semn de protest faţă de disponibilizările din calea ferată
    CFR-iştii au oprit miercuri dimineaţă trenurile în gări, pentru două ore, chiar de Ziua Feroviarului. Circa 400 de garnituri, din care 200 trenuri de călători, au fost imobilizate în staţii între orele 7 – 9 după ce salariaţii de la linia ferată au oprit lucrul.
    “A fost o grevă spontană a salariaţilor din CFR, în cadrul căreia au fost oprite trenuri din toată ţara, inclusiv în Regionala Cluj. Oamenii sunt nemulţumiţi de disponibilizările de circa 2.500 de angajaţi din calea ferată anunţate pentru perioada următoare, ceea ce înseamnă că nu mai puţin de 300 de angajaţi din Regionala Cluj îşi vor pierde locurile de muncă”, a declarat Grigore Mare, liderul sindical Mişcare Comercial, Cluj.
    Odată cu declanşarea grevei, la nivelul Regionalei CFR Cluj, deci inclusiv în Bihor, au fost oprite în staţii zece trenuri de tip Regio, InterRegio dar şi Internaţionalul de Budapesta.
    Feroviarii mai cer majorarea salariilor cu 10%, invocând faptul că în ultimii şase ani veniturile reale le-au scăzut cu peste 30% pe fondul eliminării unor drepturi salariale care nu au mai fost niciodată recuperate. Angajaţii sunt nemulţumiţi că negocirile purtate cu administraţia pe marginea Contractului colectiv de muncă, în care cereau printre altele majorarea salariilor, au eşuat după ce reprezentanţii CFR Călători au acceptat o majorare de numai 4%.
    Potrivit reprezentanţilor feroviarilor, în cazul în care contractul colectiv de muncă nu va fi semnat în formula dorită de salariaţi, protestele vor continua în perioada următoare până la declanşarea grevei generale.
    Salariaţii sunt cu atât mai nemulţumiţi cu cât pe 23 aprilie, de Ziua Feroviarilor, în trecut primeau zi liberă şi prime, iar acum sunt ameninţaţi cu perspectiva pierderii locurilor de muncă. ,, .
    Citiți mai mult pe :
    http://www.google.ro/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=5&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwiE96evjK7LAhVkJJoKHdpjCtoQFgg0MAQ&url=http%3A%2F%2Fwww.ebihoreanul.ro%2Fstiri%2Fultima-or-31-1%2Fde-ziua-feroviarului-cfr-istii-au-oprit-doua-ore-trenurile-in-gara-in-semn-de-protest-fata-de-disponibilizarile-din-calea-ferata-114276.html&usg=AFQjCNGwqr1WpQfGXKBT4R2kfSzmRQd0GQ

  11. Dorin Stănescu
    ,,Istorii feroviare: 16 februarie 1933, evenimentele de la Griviţa şi posteritatea lor
    Până în 1989, ziua de 16 februarie era aniversată ca fiind ziua ceferiştilor. Fusese o decizie luată în perioada de început a comunismului, în 1952, când s-a decis că ziua de 23 aprilie, o zi având şi conotaţii religioase – era ziua Sfântului Gheorghe, nu mai era potrivită noilor realităţi ale epocii.
    De acelasi autor
    • Auschwitz 1945 – Trenul şi gara ca spaţii ale morţii
    În locul lui 23 aprilie a fost propusă ziua de 16 februarie, o zi simbol: marca luptele eroice, sacrificiile revoluţionare ale muncitorilor ceferişti conduşi de către Gheorghe Gheorghiu Dej şi de alţi lideri ai partidului comunist.
    Ziua de 16 februarie evoca unul dintre momentele grele ale istoriei noastre economice, sociale şi politice. De patru ani, lumea era puternic lovită de criza economică globală, Marea Criză, care părea că nu se mai sfârşeşte. România nu a fost nici ea ocolită de acest fenomen, iar guvernele ţării au încercat, fără prea mare succes, să gestioneze situaţia folosind o reţetă actuală şi în zilele noastre: au concediat funcţionari, lucrători ai statului, au tăiat salariile prin trei curbe de sacrificiu, au căutat să obţină împrumuturi externe pentru a se stabiliza piaţa.
    Cum era şi normal, cei mai afectaţi au fost muncitorii din industria minieră, petrolieră şi feroviară. Dacă primele două categorii lucrau în majoritate pentru capitalul privat, ceferiştii munceau pentru statul român. La căile ferate erau angajaţi peste 100.000 de lucrători, a doua armată a ţării, cum îşi spuneau cu mândrie ceferiştii. Criza statului s-a reflectat mai ales asupra lor. Li s-au redus salariile, au început să fie concediaţi în număr mare, iar acest fapt le-a indus o puternică stare de nelinişte. Spiritele erau încinse. O mică scânteie putea fi suficientă pentru ca nemulţumirile să iasă la suprafaţă. Cineva trebuia doar să canalizeze aceste nemulţumiri şi să le îndrepte împotriva autorităţilor. Această forţă putea fi sindicatul sau o grupare politică. Cei care au profitat de situaţie, mizând pe suferinţele lucrătorilor au fost comuniştii susţinuţi de Moscova.
    Din 1924, Partidul Comunist din România fusese scos în afara legii, pentru că propaga ideile şi programul antiromânesc impus de URSS. Cu toate acestea, partidul a funcţionat în continuare, dar în ilegalitate, având doar câţiva membri. Printre ei şi ceferiştii: Gheorghe Gheorghiu Dej, Constantin Doncea, Chivu Stoica.
    La începutul anului 1932, Gheorghiu Dej a fost concediat de la CFR, fapt care i-a permis să se implice activ în munca de partid, în luna martie a fost însărcinat de către conducerea PCR să se ocupe de pregătirea ceferiştilor pentru proteste. Un fapt poate mai puţin cunoscut în biografia lui Dej este acela că, în decembrie 1932, împreună cu Chivu Stoica a fost trimis la Berlin, la un congres al sindicatelor afiliate Internaţionalei Comuniste. Aici a primit o serie de sarcini legate de strategia de acţiune la CFR.
    Anul 1933 a început cu o primă grevă a muncitorilor de la Atelierele Griviţa la sfârşitul lui ianuarie, pe 2 februarie a fost grevă din nou şi 7.000 de muncitori au protestat. Răspunsul guvernului la aceste acţiuni: instituirea stării de asediu pe 4 februarie 1933.
    În noaptea de 14/15 februarie, guvernul a întreprins o acţiune de intimidare arestând un val de muncitori feroviari, de lideri ai acestora de la Griviţa. Arestările au condus la escaladarea tensiunilor şi, pe 16 februarie, mişcarea grevistă a izbucnit din nou, cu mai mare forţă. Eroarea guvernului a fost că prin această mişcare a declanşat un puternic sentiment de solidaritate în rândul populaţiei, iar între muncitori a activat acea solidaritate de breaslă, acel sentiment care le spune că numai uniţi pot să câştige ceva. În loc să contracareze propaganda comunistă, care nu era populară în rândul majorităţii muncitorilor, guvernul, involuntar, i-a făcut un serviciu acesteia.
    Muncitorii au ocupat Atelierele Griviţa, s-au baricadat, a fost acţionată celebra sirenă în jurul căreia avea să se ţeasă aura eroică a lui Vasile Roaită. Guvernul a trimis armata, cu ordin de a trage. O anecdotă, rămâne povestea transmisă prin familie, peste ani, de unul dintre soldaţii regimentului 21, participant la evenimente. El a relatat că la comanda: foc! militarii au secerat coşurile fabricilor şi nu mulţimea de grevişti, iar salvele lor au nimerit trenul regal staţionat undeva prin zonă. Cert este că regimentul a fost scos din zonă. Soldaţii care i-au înlocuit au tras în plin, iar greva s-a sfârşit într-o baie de sânge: au fost morţi (numărul lor este controversat), răniţi, 2000 de muncitori au fost arestaţi. Acestea au fost faptele zilei de 16 februarie.
    Procesul
    Arestaţii zilei de 16 februarie au fost eliberaţi, o lună mai târziu doar 243 de muncitori mai erau în arest. Pe 18 iulie 1933, la Bucureşti a început procesul unui lot restrâns numeric, 64 de persoane, compus din liderii, organizatorii protestelor. În august, au fost date sentinţe grele liderilor. Avocaţii comuniştilor au obţinut recursul, iar procesul a fost strămutat la Craiova. Aici opt dintre organizatori au fost prezenţi. Printre ei Gheorghe Gheorghiu Dej, Constantin Doncea, Chivu Stoica, Gheorghe Vasilichi. În apărarea lor, inculpaţii au acuzat guvernul ca fiind principalul vinovat pentru situaţia economică grea a muncitorilor, pentru condiţiile aproape inumane de muncă de la CFR. Comisarul regal a replicat că deşi se făcuseră concedieri la căile ferate, trenurile merg bine. Dej i-ar fi răspuns: Se poate, dar burţile merg prost! Sentinţele date de judecători au mai îndulcit condamnările aspre de la Bucureşti. Sentinţa lui Doncea a fost de 15 ani de închisoare, pentru că el a fost considerat principalul organizator şi instigator, iar Dej, Stoica, Vasilichi au fost condamnaţi la 12 ani de închisoare. Peste ani, procesul avea să fie considerat de istoriografie ca unul al triumfului comuniştilor, care s-au transformat din acuzaţi în acuzatori.
    Mitizarea zilei de 16 februarie şi a liderilor ei
    Istoria şi-a urmat cursul ei implacabil: a început un nou Război Mondial, România a intrat sub tăvălugul Armatei Roşii care a adus comunismul la putere. Printre liderii noului regim erau şi cei condamnaţi la Craiova în 1934 pentru organizarea grevelor de la Atelierele Griviţa, dar şi pentru apartenenţa la o grupare scoasă în afara legii- Partidul Comunist din România.
    De la începutul anilor ’50 şi până în 1965, când a murit Gheorghiu Dej, mitul Griviţei a fost amplificat. Primul moment a fost anul 1951, când Gheorghiu Dej împlinea 50 de ani. Poeţii oficiali ai regimului i-au dedicat versuri, iar Mihai Beniuc a scris Cântec pentru tovarăşul Gheorghiu Dej. A urmat propunerea lui Chivu Stoica, din 1952, ca ziua de 16 februarie să devină ziua ceferiştilor, în semn de preţuire pentru jertfele şi lupta muncitorilor ceferişti.
    În anul 1961, Dej a împlinit 60 de ani. A fost momentul de apogeu al Griviţei, al primului ceferist al ţării, iar contribuţia sa în evenimentele din 1933 a fost hiperbolizată.
    Lucrarea Spectrele lui Dej (coord. Ştefan Bosomitu, Mihai Burcea, Polirom, 2012) a demonstrat, pe baza documentelor din arhive, că a existat o supralicitare a rolului lui Dej în grevele de la Griviţa din februarie 1933, vorbind despre el ca fiind liderul absent, spre deosebire, de exemplu, de Constantin Doncea un lider mult mai vizibil. În ciuda acestor exagerări, realitatea este că Dej a avut un rol important în organizarea acestor evenimente.
    În excelenta carte citată mai sus, găsim şi o interesantă şi elocventă analiză a apariţiei informaţiilor despre grevele de la Griviţa şi numele cele mai invocate ale liderilor mişcării. Materialul de studiu l-a constituit revista Anale, iar perioada de referinţă a fost intervalul 1958-1988. O ierarhie a numelor liderilor evenimentelor din 1933, ne arată că primele locuri sunt ocupate de: Ilie Pintilie – 64 menţionări, Constantin David- 27, Gheorghiu Dej – 26, Vasile Roaită – 26, Chivu Stoica – 4, Doncea – 3. Interesant este faptul că în frunte sunt Ilie Pintilie, Constantin David şi Vasile Roaită, personaje decedate înainte ca puterea să fie luată de comunişti. Constantin Doncea, liderul care a primit cei mai mulţi ani de închisoare era situat pe ultimul loc!
    Griviţei i se dedică în 1971 o lucrare apărută sub coordonarea lui Ioan Popescu-Puţuri, dar frapant este faptul că ultima dată când s-a mai scris un studiu despre greva de la Atelierele Griviţa, a fost în anul 1973. Aşadar, mitul Griviţei nu a supravieţuit prea mult lui Gheorghiu Dej.
    În 1983, oficiosul PCR, Scânteia, vorbind despre împlinirea a 50 de ani de la grevele din februarie 1933, îl cita pe Nicolae Ceauşescu care considera că Dej şi alţi lideri ai muncitorilor au acţionat la ordinele Partidului Comunist. Era o ultimă lovitură, dată de tovarăşii de drum, prin care Dej era coborât de pe soclul imaginar al Griviţei. ,, .
    Citiți mai mult pe :
    http://adevarul.ro/cultura/istorie/istorii-feroviare-16-februarie-1933–evenimentele-grivita-posteritatea-lor-1_54e1af24448e03c0fda90cfb/index.html#

  12. Guvernul României
    Hotărârea nr. 1014/2015 privind metodologia de reînnoire a avizelor de încadrare a locurilor de muncă în condiţii deosebite
    În vigoare de la 01.01.2016,/////////////////,,,,,art 13 alin (4) Locurile de muncă, activităţile şi categoriile profesionale încadrate în grupele I şi a II-a de muncă până la data de 1 aprilie 2001 sunt considerate activităţi desfăşurate în condiţii deosebite, cu excepţia celor care, potrivit prevederilor Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificările şi completările ulterioare, sunt prevăzute ca fiind activităţi desfăşurate în locuri de muncă în condiţii speciale. ,,,,,poi dacă legea e clară DE CE ? șefii de tren ,conductorii de tren ,IDM ,acarii ,manevranții ,etc sunt încadrați conform CIM în CONDIȚII NORMALE DE MUNCĂ ?

  13. Se pare ca interventia facuta in scris de catre conducerea ANSF pentru finalizarea contractelor , asa cum s-a stabilit la Consiliul National al ANSF si FNSIF(vezi act ANSF din 11/12.02.2016), nu a ramas fara ecou!
    Ar fi bine sa analizam actele supuse consultarii publice pentru a face eventuale propuneri!
    In acelasi mod va trebui sa abordam problema Statutului Feroviar, a investitiilor si obiectivelor pe termen mediu si lung pentru cele doua companii, ce se vrea si ce se va realiza cu adevarat prin Master Plan, situatia conditiilor de munca si a evaluarii factorilor de risc, situatia conditiilor minime obligatorii de pregatire profesionala sau recunoasterea calificarii obligatorii specifice feroviarilor prin transpunerea in salariu (din mai 2016 salariul minim pentru un necalificat va fi de 1250 lei!?)…
    Ziua Feroviarului (23.04.2016) ar fi un prilej pentru a atrage atentia asupra acestor probleme ale sistemului feroviar si ca feroviarii EXISTA!
    O manifestare publica, pasnica si in conditii legale in Bucuresti (miting) in fata MT de ziua noastra poate ar avea ecou…!
    Daca nu facem nimic, vom fi ignorati si noi si problemele sistemului feroviar!

Share:

Alte articole