GUVERNUL A APROBAT NOUL MASTERPLAN DE TRANSPORTURI

Guvernul a aprobat noul masterplan de transporturi, care prevede proiectele de infrastructură care trebuie realizate până în 2030. Conform masterplanului elaborat în colaborare cu instituţiile europene, în următorii 15 ani, România îşi propune investească 43,5 miliarde de euro în infrastructură.

În ceea ce privește sectorul feroviar, Master Planul urmărește eficientizarea acestuia, creșterea atractivității transportului pe calea ferată prin îmbunătățirea condițiilor de deplasare prin modernizarea rețelei feroviare naționale și prin dezvoltarea serviciilor feroviare. Astfel, sunt prevăzute, printre altele, finalizarea lucrărilor începute la cale ferată și demararea de altele noi, precum și modernizarea căilor ferate pentru viteze de 160 kilometri/ora.

Pe sectorul feroviar MPGT-ul mai prevede 25 de proiecte de modernizare a căii ferate care au un cost estimat la peste 10 miliarde de euro, de unde rezultă din nou o finanțare insuficientă a acestui important sector de transport.

Lipsa fondurilor disponibile pentru întreținere a condus la necesitatea introducerii a 1,800 de restricții temporare de viteză, care, la rândul lor, generează timpi de parcurs mai mari. În anul 2012 au fost înregistrate întârzieri totale de 3,18 milioane de minute, în condițiile în care restricțiile de viteză au reprezentat mai mult de o treime din acest total. Aceste restricții afectează în special serviciile de transport călători, având un impact mai mic asupra transportului de marfă.

Există porțiuni mari ale rețelei feroviare din România care generează venituri relativ mici, fie prin încasările pe bilete, fie prin taxele de utilizare a infrastructurii, raportat la costurile de operare și întreținere a acestora. S-au analizat diferite scenarii de finanțare pentru a înțelege conexiunile între procentajul privind transportul de călători și cel de mărfuri care ar fi păstrat prin rețelele alternative propuse și implicațiile privind finanțarea. Din această evaluare a reieșit faptul că menținerea de aproximativ 55% din 18,973 km de rețea permite ca aproximativ 99% din trafic să poată fi continuat.

Achiziția de material rulant se va face în corelație cu tipul și cerințele infrastructurii feroviare (electrificată, neelectrificată respectiv cale ferată modernizată, în curs de modernizare sau în proiect de modernizare). Totodată achiziția locomotivelor, vagoanelor, ramelor electrice sau diesel, trenurilor electrice se va face în baza unei analize care să evidențieze potențialul de creștere a numărului de călători pentru pentru o rută astfel încât parcul de material rulant să răspundă cât mai bine la cerințele de transport de pe acea rută. Astfel, pe baza numărului zilnic de călători, pentru o bună adaptare le solicitările curente sau viitoare de transport, se estimează că trenuri electrice de călători vor putea fi achiziționate pentru rutele București – Constanța, București – Brașov, București – Craiova, iar rame electrice (EMU) pentru rutele București – Buzău, Timișoara – Arad, Pașcani – Iași. Pentru rutele neelectrificate București – Pitești, București – Giurgiu a fost propusă achiziția de rame diesel (DMU). Pentru ruta București – Giurgiu se vor înlocui ramele diesel cu cele electrice după anul 2025 când se vor finaliza lucrările de modernizare și electrificare. Pentru a valorifica infrastructura feroviară modernizată, materialul rulant achiziționat va fi apt pentru viteze de circulație de 160 km/h. Nevoia de finanțare pentru achiziția de material rulant pentru cele opt rute a fost estimată la 175,6 mil.euro fără TVA.

Prin achiziția de material rulant nou pentru rutele modernizate, se va putea introduce un mers al trenurilor cadențat, care să răspundă nevoilor de conectivitate feroviară dar care să și genereze sau să atragă noi călătorii din sectorul rutier. Astfel, pentru cele opt rute de cale ferată se propune un orar cadențat pe intervalul orar 6 – 22 care va fi susținut atât prin utilizarea garniturilor nou achiziționate dar cât și prin utilizarea trenurilor existente. Orarul cadențat vizează în special rangurile Regio și Interregio. Pentru acest capitol nu au fost prevăzute fonduri suplimentare în vederea implementării.

Din întreg masterplanul de transporturi am extras doar partea de transport feroviar, parte care se poate vedea după ce…. descărcați de aici extrasul din MPGT -2016 privind TRANSPORTUL FEROVIAR
 

SHARE

5 Responses

  1. În urma demersurilor pe care CSN MERIDIAN prin PREȘEDINTE-POPESCU ION le-a făcut la PARLAMENTUL ROMÂNIEI s-a pus pe Ordinea de zi din 20.09.2016 a Comisiei pentru Muncă a SENATULUI , respective în urma demersurilor pe care CSN MERIDIAN prin PREȘEDINTE-POPESCU ION le-a făcut la SENATUL ROMÂNIEI la inițiatorii Propunerilor legislative Lege 393/2016 și Lege 407/2016 privind Statutul Personalului Feroviar s-a urgentat punerea pe Ordinea de zi în Comisia de Muncă a SENATULUI ROMÂNIEI în data de 20.09.2016 a celor două Propuneri Legislative .
    Domnul Președinte Popescu Ion a precizat pe parcursul zilei de 19.09.2016 Președintelui FSTFR- Maxim Rodrigo Gabriel , în 19.09.2016 de fiecare data când vorbeau la telefon în această data de 19.09.2016, că a luat legătura și cu domnul SENATOR FIFOR MIHAI VIOREL și cu domnul SENATOR FRĂTEAN PETRU ALEXANDRU și cu domnul SENATOR VOCHIȚOIU HARALAMBIE și cu ceilalți SENATORI INIȚIATORI ai Propunerilor Legislative privind Statutul Personalului Feroviar , pentru ca să se urgenteze punerea pe Ordinea de zi a Comisiei de Muncă din Senatul României a celor două Propuneri Legislative privind Statutul Personalului Feroviar .

  2. Vă întreb trebuie oare încă 50 de persoane cu 8000 lei net salariu / lună ca să restructureze rețeaua de transport feroviar în sensul concentrării acesteia pe o rețea de transport eficientă ??? Eu știam că la restructurări se pricep toți Directorii din Sistemul Feroviar și că se putea restructura fiecare pe unitatea feroviară la care era Director …și din această cauză vă întreb dacă considerați că Autoritatea de Reformă Feroviară putea fi doar pe perioada Reformei Feroviare cât se plătesc din bugetul fondurilor structurale în cadrul Programului Operațional Infrastructura Mare , din 50 de feroviari din unitățile feroviare existente care să se întoarcă după Reformă înapoi la Unitățile Feroviare din care provin și nu din alte 50 personae din afara sistemului feroviar românesc ???

  3. Având în vedere că s-a aprobat MASTERPLANUL ce cuprinde restructurarea sau altfel spus : ,, concentrarea reţelei de transport feroviar pe o reţea care poate fi administrată eficient de către operatorul de infrastructură feroviară, astfel cum aceasta va rezulta din strategia de eficientizare care va fi elaborată în acest sens ,, și deci se va înființa AUTORITATEA de REFORMĂ FEROVIARĂ formată initial din 50 personae , fiecare cu salariul de 8000 lei RON ( 80.000.000 lei ROL), iar
    ,,Obiectul de activitate al A.R.F. îl constituie:
    a) Stabilirea şi implementarea măsurilor necesare pentru concentrarea reţelei de transport feroviar pe o reţea care poate fi administrată eficient de către operatorul de infrastructură feroviară, astfel cum aceasta va rezulta din strategia de eficientizare care va fi elaborată în acest sens;
    b) Stabilirea, derularea şi implementarea măsurilor necesare pentru atribuirea contractelor de servicii publice destinate serviciului public de transport feroviar de călători pentru toţi operatorii de servicii publice, în condiţiile prevăzute de lege;
    c) Achiziţionarea de material rulant destinat prestării serviciilor publice de transport public feroviar pe care le va pune la dispoziţia operatorilor de servicii numai pe bază de proceduri aprobate prin Hotărâre a Guvernului României pe bază de criterii de transparenţă şi vizibilitate care să asigure o piaţă competitivă în domeniul feroviar. ;
    d) Stabilirea, implementarea şi monitorizarea indicatorilor de performanţă pentru prestarea serviciilor de transport public feroviar de călători care vor sta la baza atribuirii contractelor de servicii publice în condiţiile prevăzute de lege;
    e) Elaborarea şi implementarea de programe necesare pentru eficientizarea şi îmbunătăţirea calităţii serviciilor publice prestate pentru transportul public pe calea ferată;
    f) Promovarea de reglementări în domeniul subvenţionării serviciilor publice de transport feroviar de călători şi alocarea acestor subvenţii către operatorii de servicii pentru a asigura o administrare eficientă a resurselor financiare alocate sectorului de transport feroviar, inclusiv dacă este cazul pentru a asigura a utilizare eficientă a resurselor financiare alocate programelor de mentenanţă destinate infrastructurii de transport feroviar;
    g) Asigură, în limita fondurilor aprobate din bugetul de stat subvenţiile prevăzute în contractele de servicii publice, încheiate cu operatorii de servicii feroviare şi răspunde de alocarea acestora;
    h) Asigură incheierea, gestionarea şi administrarea contractelor de servicii publice cu operatorii de transport feroviar de calatori;
    i) Asigură alocarea în limita fondurilor bugetare aprobate din bugetul de stat şi răspunde de alocarea din bugetul de stat a sumelor necesare pentru acordarea facilităţilor prevăzute pentru anumite categorii sociale destinate transportului public feroviar de călători potrivit legislatiei in vigoare;
    j) Poate derula si alte activitati necesare desfasurarii obiectului de activitate in conditiile legii ,, .
    http://mt.gov.ro/web14/transparenta-decizionala/consultare-publica/acte-normative-in-avizare/1290-oug15092016dgoit

  4. “CFR Calatori vrea sa reactiveze 10 Sageti Albastre pana la finele anului. CFR Calatori va reintroduce in circulatie 10 trenuri Sageata Albastra, pana la sfarsitul anului, au spus pentru Economica reprezentantii companiei. Numarul total al Sagetilor functionale va ajunge astfel la 80. Programul de reparatii planificate al CFR Calatori este focusat pe Sagetile Albastre. “CFR Calatori are un program de activare a unui numar cat mai mare de Sageti Albastre din cele 120 existente”, au spus reprezentantii companiei. Din cele 120 de Sageti Albastre, numarul celor care se afla in circulatie este de 70. Compania intentioneaza sa reactiveze inca 10 pana la finele anului. “Sunt incheiate contracte de reparatii in urma carora numarul de Sageti functionale va creste de la 70 cat sunt in prezent la 80, pana la sfarsitul anului”, au precizat reprezentantii CFR Calatori. Fondurile pentru reparatii sunt asigurate din resursele companiei. Din 2011, CFR Calatori nu a mai beneficiat de resurse financiare de la Bugetul de stat pentru programe de investitii in materialul rulant. Mai mult, compania nu au fost considerata eligibila nici pentru Progamul Operational Infrastructura Mare (POIM) 2014-2020. In aceste conditii, seful CFR Calatori exclude posibilitatea achizitiei de noi trenuri din bani de la buget sau din fonduri europene. In schimb, analizeaza alte optiuni pentru noile investitii.”

    http://m.hotnews.ro/stire/21297639

Share:

Alte articole