ORDINUL MT 910/2019 PRIVIND FORMAREA PROFESIONALĂ FEROVIARĂ, A FOST PUBLICAT MIERCURI 19 IUNIE ÎN MONITORUL OFICIAL NR 497

             Ordinul 910/2019  modifică prevederile ordinului 2.261 din 2005 privind aprobarea metodologiilor de organizare şi de derulare a programelor de formare, calificare, perfecţionare şi verificare profesională periodică a personalului care efectuează activităţi specifice desfăşurării transportului feroviar, ordin care prevede că unitățile feroviare pot organiza cursuri de pregătire doar pentru angajații proprii și doar în situații temeinic justificate.

        Acest ordin a fost necesar deoarece administratorul/gestionarii de infrastructură feroviară şi operatorii de transport feroviar, se confruntă cu o lipsă semnificativă de personal, în special pe domeniul funcțiilor cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei, situație cauzată în principal de diferența dintre numărul de angajaţi care părăsesc sectorul feroviar, majoritar prin pensionare şi numărul de nou intrați care au absolvit forme de calificare profesională în domeniul transporturilor feroviare, ofertate de autoritatea competentă la nivel naţional pentru evaluarea şi certificarea competențelor profesionale în domeniul transporturilor feroviare, respectiv Centrul Naţional de Calificare şi Instruire Feroviară – CENAFER. Astfel că Ministerul Transporturilor a inițiat demersurile organizării unui grup de lucru format din reprezentanți ai operatorilor feroviari de stat și privați, ai CFR SA, CFR Călători, CFR Marfă ai sindicatelor ( FSTFR, FMLR și FNDF)  și CENAFER, coordonat de Autoritatea pentru Siguranță Feroviară din România (ASFR), pentru a se găsi o soluție și posibilitatea legală  ca actorii din sectorul feroviar din România să aibă posibilitatea de a  înființa centre proprii în vederea desfășurării de cursuri de calificare profesională în domeniul transporturilor feroviare, în conformitate cu necesitățile acestora.

          Organizarea programelor de calificare, a examenului după efectuarea cursurilor de calificare şi emiterea titlului de calificare vor rămâne în atribuția CENAFER în calitate de autoritate competentă la nivel naţional pentru evaluarea şi certificarea competențelor profesionale în domeniul transporturilor feroviare, conform Legii nr. 200/2004 privind recunoașterea diplomelor şi calificărilor profesionale reglementate din România.

             FSTFR, care a avut reprezentanți în acest grup de lucru, aduce mulțumiri Conducerii Ministerului Transporturilor pentru inițiativa luată prin formarea grupului de lucru, punerea de acord cu administratorul/gestionarii de infrastructură feroviară şi operatorii de transport feroviar, respectiv autoritatea competentă la nivel naţional pentru evaluarea şi certificarea competențelor profesionale în domeniul transporturilor feroviare, respectiv Centrul Naţional de Calificare şi Instruire Feroviară – CENAFER și finalizarea acestor dezbateri prin emiterea acestui ordin care era necesar.

                                                   Biroul Permanent al FSTFR

One response to “ORDINUL MT 910/2019 PRIVIND FORMAREA PROFESIONALĂ FEROVIARĂ, A FOST PUBLICAT MIERCURI 19 IUNIE ÎN MONITORUL OFICIAL NR 497

  1. Este cea mai mare si mai cruda bataie de joc in acest instrument de justificare. Pe de o parte sustineti ca este o nevoie cronica de personal la siguranta circulatiei care nu poate fi recrutat iar pe de alta parte acceptati scolarizarea de catre Operatori numai in conditii exceptionale cu derogari extraordinare. Cum poate un corp de 34 de membrii la nivel national adica de aprox 4 membrii pe regionala sa creeze noul corp al specialistilor care concura la siguranta circulatiei? Mai mult, Operatorilor nu le este oferita decat alternativa pregatirii personalului propriu iar CENAFER pregatirea personalului recrutat din exterior. Adica unii iau bani altii dau bani. Propunem ca CENAFER sa se autofinanteze strict si sa faca scoli numai in baza solicitarilor Operatorilor si va garantez ca in 3 luni se desfiinteaza. O incercare de a se pastra niste privilegii la nivel sindical si regional cu implicatii nebanuite pe viitor pentru industia feroviara. Sa ne spuna CENAFER cum va compensa disparitia celor 700 de mecanici de la Calatori corobaorat cu angajarile masive de la Metrou pt magistrala Dr Taberei. Nefiind conectati cu realitatea nici sindicatele nici CENAFER si nici DTF nu mai pot decat sa isi reprezinte propriile pozitii privilegiate. CENAFER a pierdut astfel oportunitatea de a avea o pozitie de necontestat in autorizare corp profesoral si a absolventilor ,pozitie care le dadea aura de autoritate nationala de verificare in domeniul pregatirii personalului feroviar. Acum, ati ramas aceiasi………???!!!!!